Fotobasert maleri
Øynene surrer rundt i hodet, vi er konstant i bevegelse, vi har to øyne som smelter sammen bildet som et, derfor blir det helt tullete å basere et maleri på et foto. Du kan jo tenke deg selv som en fotolinse, se helt stivt rett frem på objektet du observerer. Prater du med en person er det helt naturlig å se vedkommende i det ene øyeblikket fra den ene siden og i et annet øyeblikk fra en annen. Om objektet står stille kan du være sikker på at det er du som beveger deg, dette gjør ikke et foto det er statisk. Jeg kaller fotobasert maleri en form for illustrasjon, et godt maleri er ikke dødt, det er pulserende og levende.
Hvis du gir blaffen i å etterligne et objekt som du har foran nesa, men maler ut fra hodet må du erindre verden ut fra hukommelsen. Hukommelsen leser motivet fra mange forskjellige synsvinkler og det er jo litt forvirrende, men helt naturlig. Hvis man jobber, jobber, jobber, igjen, igjen og igjen vil man etter hvert lære å tegne og male ut fra hodet. Dette krever selvsagt at du blottlegger deg, men resultatet kommer etter hvert som spørsmålene melder seg og du graver deg innover i materien. Dette krever som i idretten selvsagt trening, studier og pågangsmot.
De beste av de gamle barokk og rennesanse malerne utnyttet dette til det fulle. De smidde sammen bildet fra flere synsvinkler og ordnet bildet i avanserte komposisjoner. Å sy bildet sammen fra forskjellige synsvinkler kalles simultant perspektiv, dette gjorde Picasso litt grovt å uhøvlet etter inspirasjon av Cezanne som behersket den klassiske bilde forståelsen. Jeg forstår godt at Cezanne følte seg misforstått av å bli kalt det moderne maleriets far. Det Cezanne gjorde var et gigantisk arbeid hvor han gjenoppdaget det klassiske maleri med den moderne farge paletten. Det moderne maleri har nesten ingen slektsforhold med Cezanne, han var og forble en klassisk maler.
Jeg har lenge hatt lyst til å ta for meg et bilde av Lucian Freud og illustrere hvordan han får blikket til å vandre slik et menneske gjør. Behersker en bildet og tegningen godt er det ikke objektet men maleren som bestemmer!
Vemund Hakvåg